Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2017

Έκθεση Κινέζικης Ζωγραφικής ΧΙΕΥI στο ΕΜΣΤ



Το Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) εγκαινίασε τη συνεργασία του με το Εθνικό Μουσείο της Κίνας (NAMOC) με την έκθεση ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ XIEYI, ανοίγοντας πολιτιστικές γέφυρες μεταξύ των δύο λαών. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τις 14 Νοεμβρίου 2017.Στη συνέχεια το 2018, το NAMOC θα υποδεχθεί αντίστοιχη έκθεση του ΕΜΣΤ, στο Πεκίνο. Το NAMOC, το μοναδικό εθνικό μουσείο τέχνης στη Κίνα, σε αυτή την έκθεση αναδεικνύει τη παραδοσιακή ζωγραφική Xieyi από τη σύγχρονη σκοπιά των Κινέζων καλλιτεχνών.
Έργο: ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΘΕΡΙΝΑ ΑΝΑΚΤΟΡΑ του Τσινγκ Σιτσιέν, ελαιογραφία, 1995
Στο άκουσμα της μοντέρνας Κινέζικης τέχνης υπέθεσα ότι θα δω κάτι διαφορετικό και χαρακτηριστικά «κινέζικο». Όμως όταν επισκέφτηκα την έκθεση ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ XIEYI διαπίστωσα πως σε πολλές περιπτώσεις τα καλλιτεχνικά έργα των Κινέζων δημιουργών θυμίζουν Ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά κινήματα, όπως ο Ιμπρεσιονισμός και ο Εξπρεσιονισμός. Ενώ το εκπληκτικό ήταν ότι αντιστοιχούσαν και στις χρονολογικές περιόδους αυτών των κινημάτων.
Έργο: ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΣΕ ΚΑΡΕΚΛΑ του Λούο Ερχούν, ελαιογραφία, 2000
 Η ζωγραφική Xieyi (寫意), γνωστή ως «ελεύθερο στυλ», είναι μια τεχνική με ρίζες βαθιά δεμένες στη Κινέζικη παράδοση, με τις καταβολές της να ανάγονται μέχρι τη πρώτη χιλιετία. Η τέχνη του Xieyi απελευθερώνει το συναίσθημα και τις σκέψεις του καλλιτέχνη απλοποιώντας τα σχήματα και τις φόρμες. Επιδιώκει μέσα από τον αυθορμητισμό της γραμμής και τη γρήγορη εκτέλεση του έργου, να αποδώσει το πνεύμα των όντων. Στα έργα της έκθεσης διακρίνεται το πάντρεμα της παραδοσιακής τέχνης του Xieyi με τη μοντέρνα αισθητική αντίληψη της δυτικής τέχνης. Με άλλα λόγια το πνεύμα του Xieyi εμπεριέχεται σε καλλιτεχνικά έργα, τα οποία θα μπορούσαμε ακόμα και να εντάξουμε σε κινήματα τις σύγχρονης τέχνης.

Έργο: ΜΗΤΕΡΑ ΚΑΙ ΓΙΟΣ της Γιαν Πινγκ, ελαιογραφία, 1995
Σύμφωνα με τα κείμενα παρουσίασης της έκθεσης του NAMOC, τα έργα τέχνης χωρίζονται σε τρεις ενότητες, Ελεύθερο στυλ Ζωγραφικής, Εικονογραφία και Καλλιτεχνική Σύλληψη. Στην πράξη οι ενότητες αυτές δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές στον μέσο επισκέπτη που περιηγείται την έκθεση. Αυτό πιθανώς οφείλεται στο τρόπο οργάνωσης και παρουσίασης των έργων τέχνης στο χώρο.
Οι μεγάλες αίθουσες που εκτίθενται τα έργα της Κινέζικης Ζωγραφικής XIEYI στο ΕΜΣΤ μοιάζουν ψυχρές και αχανής. Στο οπτικό πεδίο κυριαρχεί το λευκό, από τους τοίχους και το δάπεδο, μέχρι το ψηλό ταβάνι, δημιουργώντας μεγάλες σκιές και γκρίζες περιοχές στο χώρο, ενώ τα τυφλά ανοίγματα πάνω από τα χωρίσματα αποσπούν τη προσοχή χωρίς λόγο. 
Έργο πίνακας: ΑΕΡΙΝΟ του Γιανγκ Κετζού, ελαιογραφία, 2013
Όλα τα έργα τέχνης στην έκθεση συνοδεύονται από ένα επεξηγηματικό κείμενο με πληροφορίες, το όνομα του έργου, ένα σύντομο βιογραφικό και φωτογραφία του καλλιτέχνη. Ωστόσο αυτά δεν είναι αρκετά για να συνθέσουν ένα αφήγημα που να νοηματοδοτεί τη διαδοχή των έργων και τις επιμέρους ενότητες. Έτσι έφυγα από την έκθεση με ανοιχτά ερωτήματα και ασύνδετες εντυπώσεις για τη Κινέζικη τέχνη.
Πληροφορίες άνω πίνακα

Παρόλα αυτά το Ουμανιστικό πνεύμα που διαπερνάει όλα τα έργα είναι πολύ κοντά στον δικό μας πολιτισμό, δημιουργώντας μας μια αίσθηση οικειότητας με την εικαστική παράδοση της μακρινής Κίνας.   
Έργο πινακας: ΠΕΚΙΝΟ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΙΧΗ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΠΟΛΗΣ του Τσου Τσιάν,2007 


Κείμενο & Φωτογραφίες: Δανάη Μπασαντή 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου